مرحبا بكم في موقع مواقيت الصلاة

أفضل مصدر لأدق أوقات الأذان والصلاة

Rabbanaghfirli Waliwaalidayya Dua: What Does it Mean?

Understanding Islamic prayers can sometimes prove challenging, particularly if you’re not fluent in Arabic. One such prayer is the “Rabbanaghfirli Waliwaalidayya,” a significant supplication that was recited by Prophet Ibrahim A.S. as documented in Surah Ibrahim, Verse 41 of the Quran.

This article aims to simplify that understanding for you by providing an easy-to-follow guide on its meaning and importance. Let’s delve into this beautiful Dua and discover how it can enrich your spiritual journey.

The Meaning of “Rabbanaghfirli Waliwaalidayya”

The Meaning of “Rabbanaghfirli Waliwaalidayya”

Arabic Version

رَبَّنَا ٱغْفِرْ لِى وَلِوَٰلِدَىَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ ٱلْحِسَابُ

English Transliteration

Rabbanaghfirli Waliwaalidayya Walilmo’mineena Yawma Waqoomul Hisaab.

English Translation:

Our Lord! Forgive me, my parents, and the believers on the Day when the judgment will come to pass.” (14:41)

This Dua is based on a verse from the Holy Quran. Prophet Ibrahim A.S. spoke these particular words to Allah SWT. In this brief but comprehensive Dua, Prophet Ibrahim A.S. begged Allah SWT to forgive himself and his parents, as well as to forgive all believers on the Day of Judgment.

In Islam, reciting this Dua is considered a good deed. It conveys a clear message of love, respect for one’s parents, and faith in Allah SWT’s forgiveness. As a result, this Dua has a deep meaning linked to core Islamic teachings about parental love, community care, humility before Our Lord, and hope for His mercy.

  • For the most accurate Athan and Prayer times, please click here

The Importance and Benefits of Reciting “Rabbanaghfirli Waliwaalidayya” Dua

The Importance and Benefits of Reciting “Rabbanaghfirli Waliwaalidayya” Dua

Saying “Rabbanaghfirli Waliwaalidayya” Dua has many positive aspects. It is unique in the Islamic faith. This Dua begs Allah SWT for mercy and forgiveness. All Muslims should recite it for their parents, who cared for them and gave them what they needed.

It is one of the Duas mentioned by Allah SWT in the Quran, which hints that Allah SWT appreciates it when someone asks forgiveness not only for himself but also for his parents and all the Muslim believers. This is a basic etiquette of Dua: whenever you ask Allah SWT for something, you shouldn’t forget about your parents and the Muslim community.

Furthermore, because these are the words of Prophet Ibrahim (A.S.), this Dua can increase the chances of receiving Allah SWT’s mercy.

  • Download Muslim Sadiq app, and enjoy all top-notch features for everyday activities!

Conclusion

This is one of the Quran’s shortest but most powerful Duas. Prophet Ibrahim A.S. recited this Dua to ask Allah SWT for mercy and forgiveness for himself, his parents, and all believers. You should make it a habit to recite this Dua as it is one of the best prayers you can make for your parents and the Muslim community.

  • Read Al Quran along with interpretation in the easiest way possible by clicking here

FAQs

Where can we find “Rabbanaghfirli Waliwaalidayya” Dua in the Quran?

You can find “Rabbanaghfirli Waliwaalidayya” Dua in Quran 14:41. It’s a part of Islamic practices and Quranic teachings.

How do we pronounce this Dua correctly?

You might need to learn the Arabic language rules or ask someone who knows Arabic well for help to get clear on pronunciation. You can also search YouTube for videos on its pronunciation.

What are the benefits when we say this Dua?

This Islamic supplication brings many spiritual benefits as it invites Allah SWT’s mercy on us, our parents, and all other Muslims.

Are there any books where I can find more such Duas?

Yes! You will find many Duas in Riyad al Saliheen and Hisn ul Muslim; you can visit them online.

دعاء رباناغفرلي والواليداية: ماذا يعني؟

قد يكون فهم الصلوات الإسلامية أمرًا صعبًا في بعض الأحيان، خاصة إذا كنت لا تتقن اللغة العربية. ومن هذه الأدعية "ربنا اغفرلي والوالدية" وهو دعاء مهم كان يتلوه النبي إبراهيم ع. كما جاء في سورة إبراهيم، الآية 41 من القرآن. تهدف هذه المقالة إلى تبسيط هذا الفهم لك من خلال توفير دليل سهل المتابعة حول معناه وأهميته. دعونا نتعمق في هذا الدعاء الجميل ونكتشف كيف يمكن أن يثري رحلتك الروحية.

معنى "ربنا اغفيرلي والوالدية"

معنى

النسخة العربية

رَبَّنَا ٱغْفِرْ لِى وَلِوَٰلِدَى وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ ٱلْحِسَابُ

الترجمة الصوتية باللغة الإنجليزية

Rabbanaghfirli Waliwaalidayya Walilmominena يومى واكومول حساب.

الترجمة الانجليزية:

ربنا! اغفر لي ولوالدي وللمؤمنين يوم يقوم الفصل». (14:41) هذا الدعاء مبني على آية من القرآن الكريم. النبي ابراهيم ع. تحدث بهذه الكلمات بالذات إلى الله سبحانه وتعالى. في هذا الدعاء القصير والشامل يقول النبي إبراهيم ع. سأل الله تعالى أن يغفر لنفسه ولوالديه، وأن يغفر لجميع المؤمنين يوم القيامة. في الإسلام، تعتبر قراءة هذا الدعاء عملاً صالحاً. إنه ينقل رسالة واضحة من الحب، واحترام الوالدين، والإيمان بمغفرة الله سبحانه وتعالى. ونتيجة لذلك، فإن هذا الدعاء له معنى عميق مرتبط بالتعاليم الإسلامية الأساسية حول محبة الوالدين، ورعاية المجتمع، والتواضع أمام ربنا، والأمل في رحمته.
  • للحصول على أدق أوقات الأذان والصلاة، يرجى النقر هنا

أهمية وفوائد تلاوة دعاء "ربنا اغفيرلي والواليداية"

أهمية وفوائد تلاوة إن قول "Rabbanaghfirli Waliwaalidayya" للدعاء له العديد من الجوانب الإيجابية. وهو فريد في العقيدة الإسلامية. هذا الدعاء يطلب من الله سبحانه وتعالى الرحمة والمغفرة. وينبغي لجميع المسلمين أن يقرأوها لوالديهم الذين اعتنوا بهم وقدموا لهم ما يحتاجون إليه.إنه أحد الأدعية التي ذكرها الله سبحانه وتعالى في القرآن، مما يشير إلى أن الله سبحانه وتعالى يقدر ذلك عندما يستغفر الإنسان ليس لنفسه فقط، بل أيضًا لوالديه وجميع المؤمنين المسلمين. هذه من آداب الدعاء الأساسية: عندما تطلب من الله سبحانه وتعالى شيئًا، فلا تنسى والديك والمجتمع المسلم. علاوة على ذلك، لأن هذه كلمات النبي إبراهيم (ع)، فإن هذا الدعاء يمكن أن يزيد من فرص الحصول على رحمة الله سبحانه وتعالى.

الاستنتاج

هذا هو واحد من أقصر أدعية القرآن ولكن أقوى. النبي ابراهيم ع. قرأ هذا الدعاء ليسأل الله سبحانه وتعالى الرحمة والمغفرة لنفسه ولوالديه ولجميع المؤمنين. يجب أن تعوّد قراءة هذا الدعاء لأنه من أفضل الأدعية التي يمكنك أداؤها لوالديك وللمجتمع المسلم.
  • اقرأ القرآن مع التفسير بأسهل طريقة ممكنة بالضغط هنا

الأسئلة الشائعة

أين يمكن أن نجد دعاء "ربنا اغفرلي والوالدية" في القرآن؟

يمكنك العثور على دعاء "ربنا اغفيرلي والوالي" في القرآن 14:41. إنها جزء من الممارسات الإسلامية وتعاليم القرآن.

كيف ننطق هذا الدعاء بشكل صحيح؟

قد تحتاج إلى تعلم قواعد اللغة العربية أو طلب المساعدة من شخص يعرف اللغة العربية جيدًا لتوضيح النطق. يمكنك أيضًا البحث في YouTube عن مقاطع فيديو حول نطقها.

ما الفائدة عندما نقول هذا الدعاء؟

يجلب هذا الدعاء الإسلامي العديد من الفوائد الروحية لأنه يدعو الله سبحانه وتعالى أن يرحمنا ووالدينا وجميع المسلمين.

هل هناك كتب أستطيع أن أجد فيها المزيد من هذه الأدعية؟

نعم! ستجد العديد من الأدعية في رياض الصالحين وحصن المسلم؛ يمكنك زيارتهم عبر الإنترنت.

المنشورات ذات الصلة